ریپ زدن در خودروهای پژو 206 تیپ 2،3،5،6، SD، 405 پارس
ماشین و وسیله نقلیه یکی از وسایل ضروری و کار راه انداز می باشد.اما این وسیله کار راه انداز گاهی دچار مشکلاتی می شود که می توان با شناخت مشکل و دلیل آن مشکل را حل کرد.یکی از این مشکل ها ریپ زدن ماشین در حین حرکت می باشد.حال دلیل ریپ زدن ماشین در حین حرکت چیست و چگونه می توان آن را بر طرف نمود.
عیب یابی خودرو به زبان ساده ( وقتی موتور ریپ می زند)
مولد قدرت در خودرو پیچیدگی ها و گستردگی های خاص خود را دارد . همین پیچیدگی موجب شده است تا سری مقالات عیب یابی موتور نیز گسترده شود اما سعی کرده ایم مانند موتور خودرو این مباحث به سمت پیچیدگی پیش نروند .
وقتی در سرعت های بالا، موتور ریپ می زند
پلاتین شمع سوخته است. آن را با برس زبر تمیز کنید. در صورتی که سوختگی عمقی بود و باعث تغییر شکل پلاتین شده بود، تعویضش کنید. در شمع هایی که تعداد پلاتین بیش از یک عدد است، تمام آنها رابررسی و رفع عیب کنید .
فاصله دهانه پلاتین تنظیم نیست. طبق اندازه اعلام شده توسط سازنده، با استفاده از فیلر اندازه را تنظیم کنید .
وایرها یا اتصال محکمی ندارند یا سر آنها کثیف است. ابتدا آنها را باز کرده و تمیز کنید، سپس محکم سر جایشان نصب کنید. تمامی اتصالات داخلی دلکو را نیز تمیر و محکم کنید .
وقتی در زمان فعالیت ، موتور روان کار نمی کند و ضربه می زند
محفظه های احتراق موتور آلوده هستند. موتور را باز کنید و تک تک محفظه های احتراق را از وجود هرگونه دوده و جرم های آلوده پاکسازی کنید. کربن زدایی کنید .
دمای موتور بیش از حد بالا رفته است. سیستم خنک کننده را بررسی کنید .
شمع ها داغ می شوند. دهانه پلاتین را تنظیم کنید. در صورت رفع نشدن مشکل داغی، شمع های مناسب را جایگزین
کنید .
آوانس دلکو بیشتر از میزان استاندارد است. مقدار آوانس را آنقدر کاهش دهید تا با اندازه استاندارد درج شده در کاتالوگ، برابری کند .
آوانس اتوماتیک گریز از مرکز، عملکرد صحیح و ایده آلی ندارد. فنرهای آن را بررسی و در صورت مشاهده هرگونه نقص، تعویض کنید .
وقتی در زمان فعالیت موتور، با وجود استاندارد بودن دما، آب از اگزوز خارج می شود
سرسیلندر ترک خورده است. وجود ترک در سرسیلندر باعث شده آب سیستم خنک کاری در قسمت های دیگر مجموعه مولد قدرت جریان پیدا کند و نهایتا از اگزوز خارج شود. برای رفع این عیب ممکن است متحمل هزینه زیادی شوید .
واشر سر سیلندر سوخته است. در صورتی که تخصص و ابزار مورد نیاز را دارید، سر سیلندر را از بلوکه جدا کنید، واشر سر سیلندر سوخته شده را با کاردک ( احتیاط کنید آسیبی به مجوعه نزنید) و همچنین تینر یا یک حلال دیگر، کامل از بین ببرید تا سطح مورد نظر کاملا تمیز شود .
سپس واشر سر سیلندر نو را به چسب مخصوص آغشته کنید و در جایش قرار دهید. توجه داشته باشید که برای انجام تعمیرات تخصصی موتور، باید اصول و قواعد زیادی را مد نظر قرار دهید که نیاز به کسب تجربه دارد .
وقتی موتور در دور آرام خاموش می شود
در لوله های مکش نشتی وجود دارد. منیفولد و تمام قطعاتی که به آن مرتبط هستند را کنترل کنید تا نشتی نداشته باشند. سپس تمام اتصالات را محکم کنید .
پیچ گاز تنظیم نیست. تا جایی که دور آرام موتور افزایش پیدا کند و از خاموش شدن موتور جلوگیری شود، به تنظیم آن بپردازید .
سوراخ هوا دور آرام مسدود است. گرفتگی را باز کنید .
وقتی در همه شرایط موتور ریپ می زند
مسیر خروج دود گرفتگی دارد . هر گاه مسیر خروجی دود گرفتگی داشته باشد و رفع گرفتگی نشود، دود حاصل از احتراق به سختی از خودرو خارج می شود و همین باعث ریپ زدن می شود. اگر مسیر خروجی دود به طور کامل مسدود شده باشد، خودرو اصلا روشن نمی شود و به قول معروف خفه می کند .مدار جرقه خراب است. مدار جرقه، چکش برق و وایرها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام اجزای سیستم خشک و تمیز هستند و به درستی از پس وظایف خود بر می آیند .
شمع ها خراب هستند. آنها را بشویید و سپس پلاتین را تنظیم کنید و در مدار قرار دهید. اگر مشکل از جانب شمع ها پا بر جا بود، شمع های نو را جایگزین کنید .بنزین به اندازه کافی در مخزن وجود ندارد یا با آب قاطی شده است . در صورت نیاز مخزن را کاملا تخلیه، پاکسازی کنید و نهایتا بنزین بدون خالص بدون آب را جایگزین کنید .
بنزین به اندازه کافی به سمت موتور ارسال نمی شود. لوله ها را بررسی کنید تا در صورت وجود گرفتگی، آن را برطرف کنید . همچنین مخزن بنزین را از وجود هرگونه رسوب و اجسام آلوده، پاک کنید .
وقتی قدرت موتور به طور کاملا محسوس افت کرده است
فیلر سوپاپ ها صحیح نیست. فیلرگیری کنید .
فشار کمپرس کمتر از میزان مجاز است. ایراد را در مجموعه داخلی سیلندرها جست وجو کنید .
در مسیر لوله های هوا نشتی وجود دارد. تمام قطعات متصل به منیفولد را محکم کنید .
بنزین به اندازه کافی به موتور نمی رسد. مدار را از وجود هرگونه رسوب که باعث گرفتگی شده اند، پاک کنید. در خودروهای کاربراتوری، والوهای سوزنی را بررسی کنید .
اهرم گاز تنظیم نیست. مطمئن شوید که تمام گاز پدال با تمام گاز دریچه گاز برابر باشد .
دلکو نیاز به تنظیم دارد .
آوانس اتوماتیک خلأ خراب است. ابتدا آن را تنظیم کنید، اگر مشکلش برطرف نشد، تعویض نمایید .
در خودروهای پژو (206 تیپ 2،3،5،6، SD ، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید :
اگر موتور خودرو درست کار کند، هیچ لرزش و صدای غیر عادی از آن شنیده نمی شود، اما اگر بعد از روشن شدن، ریپ بزند، یکی از ایرادهای زیر را دارد :
1. سیستم برق رسانی مشکل دارد که شامل شمع، وایر و کوئل است
2. اگر به هر دلیل سوخت یا برق به یکی از سیلندرها نرسد، مثلا کوئل به یکی از سیلندرها برق ندهد، یا سوزن انژکتور در یکی از سیلندرها بنزین را درست تزریق نکند، آن سیلندر کار نکرده و نقش خود را در چرخه حرکت های موتور بازی نمی کند، در نتیجه موتور دچار لرزش و ریپ زدن می شود
3. نسبت مخلوط بنزین و هوا مناسب نیست که دلایل آن عبارتند از
- ضعیف بودن فشار بنزین به دلیل خرابی پمپ بنزین یا کیپ شدن فیلتر بنزین .
- خرابی سوزنهای انژکتور ماشین .
- خرابی یا کثیفی دریچه گاز و یا سنسورهای مربوط به هوای ورودی. (که در اینصورت، با استفاده از اسپری شوینده "گانک" در دریچه گاز مشکل حل می شود ).
- مخلوط بودن بنزین با آب یا مواد دیگر.
سیستم برق رسانی موتور و خرابی آن علتهای لرزش موتورلرزش بسیار خفیف صبحگاهی برای موتور طبیعی است، ولی علل لرزش شدید و دائمی عبارتند از:1. به هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق که از شایع ترین دلایل است. آب بندی نبودن کامل سوپاپها یا خرابی آنها، سفت بودن فیلر سوپاپ می تواند باعث به هم خوردن نسبت تراکم شود.2. نشتی برق یا اصطلاحاً برق دزدی سیستم، که دلیل آن می تواند فرسوده شدن وایرها، کهنه شدن یا مناسب نبودن شمعها باشد.3. خراب شدن یکی از سنسورها که مستقیماً با ترکیب سوخت و هوا، و موتور در ارتباط هستند مثل سنسور اکسیژن، سنسور دمای موتور و یا سنسور فشار هوای ورودی.4. خراب شدن سوزن انژکتور.5. هر موضوعی که کامپیوتر مرکزی موتور خودرو (ECU) را به اشتباه می اندازد و ECU نتواند لحظه درست پاشش سوخت و مقدار آن و زمان جرقه زدن را تشخیص دهد .
لرزش موتور در سرعت بالای 80 کیلومتر برای بالانس چرخ می باشد
لرزش موتور در حین حرکت و سر یالایی برای سه شاخ پلوس می باشد
لرزش درحین دنده زدن و رها کردن کلاج برای فلایویل و صفحه کلاج می باشد
لرزش در حالت نیم کلاج و تنه زدن به شاسی خودرو برای دسته موتور ها می باشد.
بررسی دیگر علت ریپ زدن ماشین
اگر خودرویتان هنگام حرکت یا تعویض دنده ها با گاز دادن بیشتر اصطاحا ریپ می زند، علت آن را در موارد زیر جستجو کنید :
1. شمع ها باید تعویض شوند
* زمان تعویض شمع خودرو:هر 30000 کیلومتر
این اصلی ترین دلیل ریپ زدن خودرو است . وقتی احتراق ناقص صورت بگیرد، بنزین به صورت خام می سوزد و در سیلندر جمع می شود و با جرقه ضعیف (گاهی شانسی) که ایجاد می شود، بطور ناگهانی محترق شده و انفجار خفیفی ایجاد می کند. مصرف بنزین در این حالت بسیار بالا است و خودرو شتاب خوبی ندارد و در سربالایی کم می آورد .
2. شستشوی انژکتور :
* زمان شست و شو:سالی یکبار
3. تنظیم نبودن موتور :
* زمان تنظیم:سالی یک الی دوبار به صورتی که صدای خروج دود از اگزوز یکنواخت باشد و کم و زیاد نشود .
4. پمپ بنزین :
* زمان تعویض:سرویس های دوره ای (زمان تعویض روغن موتور و فیلترها (
کثیفی پمپ بنزین خودرو نیز عامل دیگری در ریپ زدن آن است
دلایل بالا میتواند احتمال ریپ زدن خوردو را افزایش دهد در صورتی که مشاهده نمودید خودروی شما ریپ میزند با شناخت و حل مشکل میتوانید ریپ زدن خودروی خود را متوقف نمایی.
ریپ زدن در خودروهای پژو (206 تیپ 2،3،5،6، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید:
اگر موتور خودرو درست کار کند، هیچ لرزش و صدای غیر عادی از آن شنیده نمی شود، اما اگر بعد از روشن شدن، ریپ بزند، یکی از ایرادهای زیر را دارد:
با توجه به موارد مذکور، نقص فنی در هر یک از سیستمهای زیر می تواند منجر به ریپ زدن موتور شود که در مقالاتی جداگانه آورده شده اند: